Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
Last revision Both sides next revision
fischer:publications [2021-03-10 13:27]
Johannes Fischer [2020]
fischer:publications [2023-07-06 11:36]
Jonas Ellert [2023]
Line 4: Line 4:
 ===== Peer Reviewed Publications ===== ===== Peer Reviewed Publications =====
  
 +
 +==== 2023 ====
 +  * **Lyndon Arrays in Sublinear Time**\\ //Hideo Bannai, **Jonas Ellert**//​\\ Accepted at ESA 2023
 +  * **Ein Roboter lernt laufen: Vermittlung von Konzepten des verstärkenden Lernens im Informatikunterricht**\\ //Jan Laumeyer, **Jan Hendrik Krone**, **Johannes Fischer**//​\\ Accepted at INFOS'​23.
 +  * **[[https://​doi.org/​10.4230/​LIPIcs.CPM.2023.4|Sliding Window String Indexing in Streams]]**\\ //Philip Bille, **Johannes Fischer**, Inge Li Gørtz, Max Rishøj Pedersen, Tord Joakim Stordalen//​\\ Proc. CPM 2023, 4:1--4:18, **Best Student Paper Award**.
 +  * **[[https://​doi.org/​10.1109/​DCC55655.2023.00016|Bit-Parallel (Compressed) Wavelet Tree Construction]]**\\ //**Patrick Dinklage, Johannes Fischer**, Florian Kurpicz, Jan-Philipp Tarnowski//​\\ Proc. DCC 2023, 81-90.
 +  * **[[https://​doi.org/​10.1137/​1.9781611977554.ch189|Optimal Square Detection Over General Alphabets]]**\\ //**Jonas Ellert**, Paweł Gawrychowski,​ Garance Gourdel//\\ Proc. SODA 2023, 5220--5242.
 +==== 2022 ====
 +  * **[[https://​doi.org/​10.4230/​LIPIcs.ESA.2022.48|Lyndon Arrays Simplified]]**\\ //**Jonas Ellert**//​\\ Proc. ESA 2022, LIPIcs 244, 48:1--48:14
 +  * **LIVE-Interaktion statt Videomaterial bei der Sensibilisierung für Inklusion und Computerzugänglichkeit! - Im E-Lecture fragen Studierende einen blinden Betroffenen**\\ //**Kensuke Akao**//\\ Proc. DELFI 2022, LNI P-322, 189-194.
 +  * **[[https://​drops.dagstuhl.de/​opus/​volltexte/​2022/​16544/​|A Parallel Framework for Approximate Max-Dicut in Partitionable Graphs]]**\\ //**Nico Bertram, Jonas Ellert, Johannes Fischer**//​\\ Proc. SEA 2022, 10.1-10.15
 +  * **[[https://​doi.org/​10.4230/​LIPIcs.CPM.2022.13|Back-to-Front Online Lyndon Forest Construction]]**\\ //Golnaz Badkobeh, Maxime Crochemore, **Jonas Ellert** and Cyril Nicaud//\\ Proc. CPM 2022, LIPIcs 223, 13:1--13:23
 ==== 2021 ==== ==== 2021 ====
-  * **Linear Time Runs over General Ordered Alphabets +  * **[[https://​doi.org/​10.1145/​3481638|Engineering Practical Lempel-Ziv Tries]]**\\ //Diego Arroyuelo, Rodrigo Canovas, **Johannes Fischer**, Dominik Köppl, Marvin Löbel, Gonzalo Navarro, Rajeev Raman//\\ ACM J. Exp. Algor. 26, Article No.: 1.14, pp 1-47. 
-**\\ //**Jonas Ellert**, **Johannes Fischer**//​\\ ​Submitted to ICALP 2021. ([[https://​arxiv.org/​abs/​2102.08670|arXiv version]])+  * **[[https://​delfi-tagung.de/​fileadmin/​TG/​DELFI/​HDI_2021/​5410_HDI-Tagungsband_-_Broschuere_-_L11_so.pdf#​page=74|Wie können wir Lehramtsstudierende auf einen inklusiven Informatikunterricht vorbereiten?​]]**\\ //**Kensuke Akao, Johannes Fischer**//​\\ Proc. HDI 2021, 75-83. 
 +  * **[[https://​doi.org/​10.4230/​LIPIcs.ESA.2021.15|Lyndon Words Accelerate Suffix Sorting]]**\\ //**Nico Bertram, ​Jonas Ellert, Johannes Fischer**//\\ Proc. ESA 2021LIPIcs 204, 15:​1--15:​13.  
 +  ​* **[[https://​doi.org/​10.1145/​3457197|Practical Wavelet Tree Construction]]**\\ //**Patrick Dinklage, Jonas Ellert, ​Johannes Fischer, Florian Kurpicz, Marvin Löbel**//​\\ ​ACM J. Exp. Algor. 26(1), Article No.: 1.8, pp 1–67. 
 +  * **[[https://​doi.org/​10.18420/​infos2021_p228|Reflexionsförderung bei Lehramtsstudierenden durch den Einsatz von videobasierten Aufgaben]]**\\ //​**Johannes Fischer, Martin Weinert**//​\\ INFOS'​21,​ 261-270. 
 +  * **[[https://​doi.org/​10.18420/​infos2021_k217|Zum Stand der Lehramtsausbildung für einen inklusiven Informatikunterricht]]**\\ //**Kensuke Akao, Johannes Fischer**//​\\ INFOS'​21,​ 291-294. 
 +  * **[[https://​doi.org/​10.4230/​LIPIcs.SEA.2021.7|Engineering Predecessor Data Structures for Dynamic Integer Sets]]**\\ //**Patrick Dinklage, Johannes Fischer, Alexander Herlez**//​\\ Proceeding of the 19th International Symposium on Experimental Algorithms (SEA 2021), LIPIcs 190, 7:1–7:19. ([[https://​arxiv.org/​abs/​2104.06740|arXiv version]]) 
 +  * **[[https://​doi.org/​10.4230/​LIPIcs.ICALP.2021.63|Linear Time Runs Over General Ordered Alphabets]] 
 +**\\ //**Jonas Ellert**, **Johannes Fischer**//​\\ Proc. ICALP 2021, LIPIcs 198, 63:​1--63:​16. ([[https://​www.youtube.com/​watch?​v=bHbXVlb_EJ4|video presentation on YouTube]])
 ==== 2020 ==== ==== 2020 ====
-  * **Fostering Reflection in CS Teacher Education**\\ //​**Johannes Fischer**, Nora Romahn, **Martin Weinert**//​\\ ​Accepted at ISSEP'20.+  * **[[http://​ceur-ws.org/​Vol-2755/​paper11.pdf|Fostering Reflection in CS Teacher Education]]**\\ //​**Johannes Fischer**, Nora Romahn, **Martin Weinert**//​\\ ISSEP (CEURWS Volume) 2020: 128-139.
   * **[[http://​ceur-ws.org/​Vol-2755/​paper3.pdf|To Project or Not to Project: In Search of the Pathway to Object Orientation]]**\\ //​**Johannes Fischer, Arno Pasternak**//​\\ ISSEP (CEURWS Volume) 2020: 31-42   * **[[http://​ceur-ws.org/​Vol-2755/​paper3.pdf|To Project or Not to Project: In Search of the Pathway to Object Orientation]]**\\ //​**Johannes Fischer, Arno Pasternak**//​\\ ISSEP (CEURWS Volume) 2020: 31-42
   * **[[https://​doi.org/​10.4230/​LIPIcs.ESA.2020.39|Practical Performance of Space Efficient Data Structures for Longest Common Extensions]]**\\ //**Patrick Dinklage**, **Johannes Fischer**, **Alexander Herlez**, Tomasz Kociumaka, **Florian Kurpicz**//​\\ Proc. ESA, LIPICS 173, Article No. 39; pp. 39:​1–39:​20.   * **[[https://​doi.org/​10.4230/​LIPIcs.ESA.2020.39|Practical Performance of Space Efficient Data Structures for Longest Common Extensions]]**\\ //**Patrick Dinklage**, **Johannes Fischer**, **Alexander Herlez**, Tomasz Kociumaka, **Florian Kurpicz**//​\\ Proc. ESA, LIPICS 173, Article No. 39; pp. 39:​1–39:​20.
Line 60: Line 79:
   * **[[http://​dx.doi.org/​10.4230/​LIPIcs.STACS.2016.39|Efficiently Finding All Maximal α-gapped Repeats]]** \\ //Pawel Gawrychowski,​ **Tomohiro I**, Shunsuke Inenaga, **Dominik Köppl**, Florin Manea// \\ Proceedings of the 33rd International Symposium on Theoretical Aspects of Computer Science (STACS 2016), LIPIcs 47, 39:1-39:14.   * **[[http://​dx.doi.org/​10.4230/​LIPIcs.STACS.2016.39|Efficiently Finding All Maximal α-gapped Repeats]]** \\ //Pawel Gawrychowski,​ **Tomohiro I**, Shunsuke Inenaga, **Dominik Köppl**, Florin Manea// \\ Proceedings of the 33rd International Symposium on Theoretical Aspects of Computer Science (STACS 2016), LIPIcs 47, 39:1-39:14.
   * **[[http://​www.sciencedirect.com/​science/​article/​pii/​S1570866715001057|GLOUDS:​ Representing Tree-Like Graphs]]**\\ //​**Johannes Fischer**, Daniel Peters//\\ J. Discrete Algorithms 36: 39-49.   * **[[http://​www.sciencedirect.com/​science/​article/​pii/​S1570866715001057|GLOUDS:​ Representing Tree-Like Graphs]]**\\ //​**Johannes Fischer**, Daniel Peters//\\ J. Discrete Algorithms 36: 39-49.
-  * **[[http://​dx.doi.org/​10.1007/​978-3-642-27848-8_640-1|Compressed Range Minimum Queries]]**\\ //​**Johannes Fischer**//​\\ In Ming-Yang Kao (ed.): Encyclopedia of Algorithms (2nd edition), 379-382, Springer. 
  
 ==== 2015 ==== ==== 2015 ====
Line 87: Line 105:
  
 ===== Other Publications ===== ===== Other Publications =====
 +  * **Scalable Text Index Construction**\\ //Timo Bingmann, **Patrick Dinklage, Johannes Fischer**, Florian Kurpicz, Enno Ohlebusch, Peter Sanders//\\ Algorithms for Big Data 2022: 252-284
 +  * **[[https://​www.unterrichtsvideos.net/​tagung/​viewer/​show?​file=..%2Fdownloads%2FPoster%2FGruppe_B.pdf#​pagemode=bookmarks|Videobasierte Aufgaben im Studium des Informatiklehramts]]**\\ //**Martin Weinert, Johannes Fischer**// \\ Poster, Lehren und Forschen mit Videos in der Lehrkräftebildung,​ 2021
   * **[[https://​www.amazon.de/​Mobil-mit-Informatik-M%C3%BCnsteraner-Schulinformatik/​dp/​375193555X/​ref=sr_1_1?​__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&​dchild=1&​keywords=M%C3%BCnsteraner+Workshop+zur+Schulinformatik&​qid=1597830305&​s=books&​sr=1-1|Wie läuft die Umsetzung inklusiven Informatikunterrichts tatsächlich?​ Eine Lehrerumfrage zum inklusionsorienterten Unterricht.]]**\\ //**Kensuke Akao, Johannes Fischer**// \\ 9. Münsteraner Workshop für Schulinformatik 2020, 9-18. ISBN 9783751935555.   * **[[https://​www.amazon.de/​Mobil-mit-Informatik-M%C3%BCnsteraner-Schulinformatik/​dp/​375193555X/​ref=sr_1_1?​__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&​dchild=1&​keywords=M%C3%BCnsteraner+Workshop+zur+Schulinformatik&​qid=1597830305&​s=books&​sr=1-1|Wie läuft die Umsetzung inklusiven Informatikunterrichts tatsächlich?​ Eine Lehrerumfrage zum inklusionsorienterten Unterricht.]]**\\ //**Kensuke Akao, Johannes Fischer**// \\ 9. Münsteraner Workshop für Schulinformatik 2020, 9-18. ISBN 9783751935555.
   * **[[https://​dx.doi.org/​10.17877/​DE290R-21114|Parallel Text Index Construction]]**\\ //**Florian Kurpicz**// \\ PhD-Thesis, 2020.   * **[[https://​dx.doi.org/​10.17877/​DE290R-21114|Parallel Text Index Construction]]**\\ //**Florian Kurpicz**// \\ PhD-Thesis, 2020.
   * **[[https://​dl.gi.de/​handle/​20.500.12116/​28915|Informatik für alle: 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule]]**\\ //**Arno Pasternak (Hrsg.)**// \\ Lecture Notes in Informatics 288, Gesellschaft für Informatik, 2019.   * **[[https://​dl.gi.de/​handle/​20.500.12116/​28915|Informatik für alle: 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule]]**\\ //**Arno Pasternak (Hrsg.)**// \\ Lecture Notes in Informatics 288, Gesellschaft für Informatik, 2019.
   * **[[http://​dx.doi.org/​10.17877/​DE290R-19051|Exploring Regular Structures in Strings]]**\\ //**Dominik Köppl**// \\ PhD-Thesis, 2018.   * **[[http://​dx.doi.org/​10.17877/​DE290R-19051|Exploring Regular Structures in Strings]]**\\ //**Dominik Köppl**// \\ PhD-Thesis, 2018.
 +  * **[[http://​dx.doi.org/​10.1007/​978-3-642-27848-8_640-1|Compressed Range Minimum Queries]]**\\ //​**Johannes Fischer**//​\\ In Ming-Yang Kao (ed.): Encyclopedia of Algorithms (2nd edition), 379-382, Springer.
 +
 
Last modified: 2023-08-05 09:13 by Johannes Fischer
DokuWikiRSS-Feed